中山管理評論

  期刊全文閱覽

中山管理評論  2008/12

第16卷第4期  p.631-670


題目
資訊不對稱下會計師任期與審計品質之均衡分析
An Equilibrium Analysis of Auditor Tenure and Audit Quality under Asymmetric Information
(633719584832101250.pdf 4,495KB)

作者
王泰昌、曾怡潔、劉嘉雯/國立臺灣大學會計學系、國立臺灣大學會計學系、國立臺灣大學會計學系
Taychang Wang、Yijie Tseng、Chiawen Liu/

Department of Accounting, National Taiwan University , Department of Accounting, National Taiwan University , Department of Accounting, National Taiwan University


摘要(中文)

本文利用兩期逆選擇與道德危機的模型來探討當公司股東、經理人、會計 師之間存有資訊不對稱時,會計師任期與審計品質間之關係。研究結果發現, 當經理人有可能虛報盈餘、但股東與會計師之間無資訊不對稱時,任期與審計 品質兩者呈正向關係;此種正向關係在股東與會計師之間有逆選擇的問題時則 將不復存在,此時審計品質會低於最適水準。此外,會計師會因為道德危機而降低審計品質的狀況,只有當同時存在逆選擇問題時才會發生。最後,本研究亦指出,強制性會計師輪調政策且無法提昇審計品質。

(633719575874132500.pdf 48KB)

關鍵字(中文)

審計品質,會計師任期,資訊不對稱,逆選擇,道德危機


摘要(英文)

This paper examines the relation between audit tenure and audit quality in the presence of information asymmetry among the stockholder, the manager, and the auditor. Using a two-period adverse selection and moral hazard model, we show that even when managers inclined to overstate earnings, auditor tenure is positively associated with audit quality as long as no asymmetric information exists between the auditor and the stockholder. However, when an auditor has hidden information about his/her efficiency, this positive association disappears and audit quality is lower than the socially optimal level Moreover, moral hazard will lead to a suboptimal audit quality only when the problem of adverse selection exists at the same time. Finally, our result suggests that mandatory rotation is not a cure for improving audit quality.

(633719575874132500.pdf 48KB)

關鍵字(英文)

Audit quality, Auditor tenure, Asymmetric information, Adverse selection,


政策與管理意涵

在二十一世紀初爆發的安隆(Enron)案以及後續一連串的弊案,讓許多投資人對於企業經營團隊、分析師以及會計師失去信心,一度幾乎讓美國證券市場崩潰。為維護證券市場的健全發展,勢必要使投資人能重拾信心。因此,美國的管制機構開始對上市企業採取更嚴格的監管,如強化公司治理、提昇會計師的審計品質以及財務報表的品質等,而要制定哪些準則以及如何制定方能避免類似弊案的發生則引起了許多的討論。其中,關於是否需限制會計師的任期以提昇審計品質與財務報表可靠性更引發各界的討論。 美國的沙賓法案(SOX,Sarbanes-Oxley Act)以及我國的「上市上櫃公司治理實務守則」中都有限制會計師任期(輪調)之相關規定,在討論此制度之影響前,必須先瞭解該政策所帶來的成本及效益。而欲瞭解實施輪調的成本及效益,則必須先瞭解會計師任期與審計品質之間的關係為何。本文利用兩期逆選擇與道德危機的模型來探討當公司股東、經理人、會計師之間存有資訊不對稱時,會計師任期與審計品質間之關係。研究結果指出,當經理人有可能虛報盈餘、但是股東與會計師之間無資訊不對稱時,任期與審計品質兩者呈現正向關係;然而,此種正向關係在股東與會計師之間有逆選擇的問題時將不復存在,此時審計品質會低於社會最適水準。此外,會計師會因為道德危機而降低審計品質的情況,只有當同時存在逆選擇時才會發生。 關於審計品質低於社會最適水準之現象是否可藉由實施強制性輪調政策而改善之問題,利用本研究之理論模型分析後發現,實施輪調政策並無法解決審計品質過低的問題。其主要原因在於,審計品質低於社會最適水準係導因於會計師與公司間存有資訊不對稱的問題,而非會計師任期過長所致;強制性會計師輪調政策並無法減少資訊不對稱中逆選擇的問題,因此,並無法藉由該政策來提昇審計品質。


參考文獻