中山管理評論

  期刊全文閱覽

中山管理評論  2010/3

第18卷第1期  p.251-279


題目
人力資本與知識外溢效果:以台灣會計師事務所為例
Human Capital and Knowledge Spillover Effect: Evidence from Taiwan’s CPA Firms
(634105590089218750.pdf 772KB)

作者
楊忠城、蔡宗益、傅鍾仁/國立雲林科技大學會計學系、南台科技大學會計資訊學系、國立雲林科技大學會計學系
Chung-Cheng Yang、Tsung-Yi Tsai、Chung-Jen Fu/

Department of Accounting, National Yunlin University of Science Technology , Department of Accounting Information, Southern Taiwan University , Department of Accounting, National Yunlin University of Science Technology


摘要(中文)

本文由會計師事務所從業知識具公共㈶性質之角度切入,建立會計師產業 生產函數,來探討審計與非審計服務的知識外溢效果;並利用「會計師事務所 服務業調查報告」㈾料庫 2001 年㉃ 2005 年之定組追蹤㈾料進行分析。實證結 果顯示:高階專業㆟才的顯隱性㆟力㈾本良莠會影響會計師事務所提供專業服 務品質的能力。審計與非審計服務對會計師事務所整體營收成長的直接效果趨 緩或為負成長,而藉由經驗隱性㆟力㈾本產生知識外溢效果,無償的用於非審 計與審計服務㆖,將能提升從業員工所具備的專業技能、經驗與知識,增進生 產力,提升會計師事務所的經營績效。

(634105590088750000.pdf 51KB)

關鍵字(中文)

審計服務、非審計服務、人力資本、知識外溢、公共財


摘要(英文)

The aim of this study is to investigate the effect of knowledge spillover in CPA firms from the viewpoint of public good. In this paper, we construct the production function for CPA firms in order to carry out a panel data analysis. Research sources come from the “Census Report of CPA firms in Taiwan” for the period 2001 to 2005. Empirical results show that human capital affects professional services quality and is an important value driver of CPA firms. As the direct effect on the performance of CPA firms produced by providing audit and nonaudit services declines, CPA firms could maintain their growth by performing audit and nonaudit services. The transfer of knowledge spillover from human capital of high level of manpower will improve professional skills, experience and learning, and increase the productivity of CPA firms, which, ultimately, contribute to the performance of CPA firms.

(634105590088750000.pdf 51KB)

關鍵字(英文)

Audit services, Nonaudit services, Human capital, Knowledge spillover, Public goods


政策與管理意涵

管制機關大多從防弊角度,主張非審計業務的提供易使會計師與客戶間有經濟依存度,將會影響會計師的獨立性及審計品質,因而須加以規範,以維社會大眾利益。而安隆 (Enron) 事件的發生,更促使其對會計師事務所同時提供審計服務與非審計服務的規範日趨嚴格。另一方面,會計師界則以興利為出發點,主張同時提供審計與非審計服務將能節省查核成本及增加查核效率,因而獲取經濟租,產生知識外溢效果,並可提升整體經營績效。然隨著產業西進外移,台灣會計師產業審計查帳利潤早已不如預期。而在經濟高度發展及全球化趨勢下,企業對非審計服務的專業諮詢需求日益俱增,非審計服務的開拓成為會計師事務所未來的成長重心。 會計師業屬知識密集產業,人力資本的良窳往往會影響專業服務品質,經由知識的傳承、累積、分享與擴散提高勞動生產力,同時可產生知識的外溢效果。因此,本文納入顯隱性人力資本變數,並依經濟生產理論設定會計師事務所的審計與非審計服務之生產函數,來探討審計與及非審計服務是否具有知識外溢效果,以及對會計師事務所整體營收成長的影響。實證結果政策意涵顯示:人力資本會影響會計師事務所專業服務品質的能力。另一方面,台灣會計師產業已趨飽和,進入微利時代,而藉由知識外溢效果,審計/非審計服務的專業知識,無償的用於非審計/審計的服務上,能提升從業員工的專業技能、經驗與知識,增進生產力,進而對會計師事務所營收成長有正面效益。換言之,非審計服務公費相對審計服務公費較高,且具未來成長性,會計師事務所會將其業務發展重心轉移至非審計服務的開拓。在非審計服務的經濟租日益增高下,管制機關從獨立性觀點來更嚴格規範會計師事務所提供非審計服務時,仍不得不考量會計師業是一個市場運作的機制,在自由經濟的架構下仍須有適當的報償及成長。在嚴格控管會計師事務所從事非審計服務時,如何能兼顧社會大眾利益及會計師事務所未來成長,本文從審計供給面-會計師事務所的角度提出觀點。


參考文獻