中山管理評論

  期刊全文閱覽

中山管理評論  2005/9

第13卷第3期  p.589-616


題目
創投公司對所投資公司的增資決定之研究
The Second Round Investment Decision-Making of Venture Capital Firms
(633440348811406250.pdf 1,348KB)

作者
盧瑞陽/東吳大學企業管理學系
Ray-Young Lu/

Department of Business Administration, Soochow University,Taipei


摘要(中文)

對於被投資公司的增資決定,與新興案件差異之處甚多,必須增加考量的 因素包括:前一輪投資後之經營績效,本案投資回收情形,經營團隊的整合程 度、創投公司涉入的意願,以及要求被投資公司改造。 本研究除了修正「社會判斷理論」之外,又提出增資的程序模式。研究發 現創投公司涉入之意願和知覺經營團隊整合都與要求被投資公司改造有關。經 逐步迴歸分析與典型相關分析均發現,其中又以新人整合有高度的重要性。投 資績效對增資決定的影響,則受到本案投資回收進度的調節作用。增資計畫書 評價對要求被投資公司改造之影響,分別受到創投公司涉入意願以及知覺團隊 整合程度之中介作用。t 檢定發現,獲准增資者其增資計畫書評價得分較高。 判別分析發現,是否通過增資決定的指標可以用經營團隊整合程度的三個因素 得分來判別

(633440348810625000.pdf 57KB)

關鍵字(中文)

創業投資、增資決定、程序模式、社會判斷理論


摘要(英文)

For the second round venture capital investment, many decisive factors are different from those for the first round. This research modifies the Social Judgment Theory and presents a Procedural Model to explain the decision. The willingness to involve and integration of management team are positively related to the reengineering requirement. Results from the stepwise regression and canonical analysis show that, new-comer integration is very crucial. The first round performance influences the second round investment decision, but the relationship is moderated by the pay-back of the project. Evaluation of the second round proposal influences the required reengineering, but the relationship is mediated by the involvement willingness of VC and the integration of management team, respectively. A Student t test finds that the approved and rejected proposals have significantly different evaluation results. Discrimination analysis shows that the three factors of management integration can effectively predict the approval or rejection of decision.

(633440348810625000.pdf 57KB)

關鍵字(英文)

venture capital, second round investment, Procedural Model, Social Judgment Theory


政策與管理意涵

對於被投資公司的增資決定,異於新興案件之處甚多。必須增加考量因素包括:前一輪投資後之經營績效,本案投資回收情形,經營團隊的整合程度、創投公司涉入的意願,以及要求被投資公司改造。 創投公司涉入之意願和要求被投資公司改造有關。知覺經營團隊整合與要求被投資公司改造成功可能性有關。又,經營團隊整合程度之三個因素之中,又以新人整合程度最顯重要。又,若為預測要求被投資公司內部管理制度改造,僅以新人整合程度此一因素即可。若為預測要求被投資公司權力核心改造,則以團隊任職整合程度此一因素即可。若為預測要求被投資公司產品方面改造,則以新人整合程度此一因素即可。 中興以人才為本,新人必須經由有效的整合並融入被投資公司的權力核心進而足以影響決策,才能提振對被投資公司有關管理制度改造、產品方面改造的信心。 投資績效之影響增資決定,受到投資回收進度的調節作用。增資計畫書評價的得分,通過予以增資者的得分確實較被拒絕者高。在經濟較不景氣的環境下,創投公司採取了較為保守的投資策略,因此,即使判別指標的分數已經達到「通過」的標準,實際上卻仍有機會遭到創投公司的「拒絕」。無論如何,撰寫一份以人才整合為本之計畫書,乃係增資成功之必要條件。


參考文獻