中山管理評論

  期刊全文閱覽

中山管理評論  2008/6

第16卷第2期  p.295-320


題目
綜觀中國零售研究文獻和趨勢分析
Literature Review and Trend Analysis on Retailing Research in China
(633525799314062500.pdf 2,793KB)

作者
吳佩勳、吳業紅/北京大學匯豐商學院、廣州中山大學管理學院
Jane Peihsun Wu、Yehong Wu/

HSBC School of Business, Peking University , School of Business, Sun Yat-sen University (Guangzhou, China)


摘要(中文)

近年來,零售業在國民經濟中的重要作用日益突顯,發展迅猛。國內學術界對 零售業的關注日益增加,相關理論研究也逐漸活躍起來。文章針對國內80 年 代以後有關零售的相關研究,從宏觀和微觀的角度進行了歸類總結。並且, 文 章針對當前我國零售業研究現狀,將文獻回顧重點放在連鎖經營、零售與電子 商務以及農村零售連鎖三大領域。最後文章對我國零售業現狀進行了分析總 結。在現實現狀與研究現狀兩方面基礎上,文章對我國零售研究做出了思考, 對未來我國零售研究的方向提出了看法和建議。

(633525799313437500.pdf 50KB)

關鍵字(中文)

零售業、連鎖經營、農村零售連鎖、電子商務


摘要(英文)

In recent years, retailing is developing very fast and has played an more and more important role in the nation economy. As the increasing attention on retailing from the domestic and foreign academy, the related research on retailing is flourishing. This paper classifies and summarizes the related researches on retailing in China after 1980s. And also, base on the current research on retailing, the paper's literature review focuses on the 3 areas, which are chain store, e-commerce (mainly e-retailing), retailing and chain store in china countryside. Finally, together with the summarization of current retailing practice in china, the paper discusses and raises some suggestions on the future of china retailing research .

(633525799313437500.pdf 50KB)

關鍵字(英文)

Retailing,Chain Store,Retailing and Chain Store in China Countryside,E-commerce


政策與管理意涵

近年來,零售業在國民經濟中的重要作用日益突顯,發展迅猛。國內學術界對零售業的關注日益增加,相關理論研究也逐漸活躍起來。在零售研究發展到一定階段,對有關研究的整理和回顧,有助於活躍於零售領域的學者找到有價值的研究主題,並進一步深入研究,為國內零售業的實踐以及理論發展作出貢獻。本文的主要目的在於通過對我國零售業有關研究進行回顧和總結,把握我國零售學術研究的總體臺屬與研究脈絡,分析零售學術研究的具體內容,發現零售學術研究存在的問題,進而推動零售學術研究發展。 首先,本文從宏觀和微觀的角度,結合零售業實際發展,對國內零售學術研究進行了歸類總結。國內學者們從宏觀角度著手進行零售研究的,主要集中於零售基礎理論研究發展、零售業態、零售業政策與調控三大方面。而從微觀角度切入的,則主要集中於研究零售企業市場競爭戰略、外資零售企業、零售企業的經營管理等領域。 其次,針對當前國內零售業研究現狀,本文主要針對連鎖經營、零售與電子商務以及農村零售連鎖三大領域進行文獻回顧。當前國內零售研究主要集中與上述三大領域,原因主要在於上述領域在中國的迅速發展。本土零售連鎖企業的崛起、外資零售連鎖巨頭陸續進入中國、中國政府推動農村消費的管道建設政策以及蓬勃發展帶來零售業新一輪革命的電子商務,引起了國內諸多學者的研究興趣。 最後,本文主要總結了我國零售研究的現狀、存在的空白。從我國當前零售業發展的趨勢看,未來我國零售研究發展的趨勢也相應集中於城鎮連鎖、農村零售連鎖以及電子商務三大領域。但是,在零售的其他研究領域,如物流、零售業態等,許多學者的研究也不可忽視。


參考文獻